Η κυβέρνηση δηλώνει έτοιμη και αποφασισμένη να συμφωνήσει και να εγκρίνει το νέο δόγμα του ΝΑΤΟ, στη μεθαυριανή σύνοδο κορυφής στη Λισαβόνα, ενώ η Συμμαχία από το 2006 και εντεύθεν, με μια σειρά διαταγές που έχουν ήδη εφαρμοστεί, δυναμιτίζει την ακεραιότητα της ελληνικής κυριαρχίας στα νησιά του Ανατ. Αιγαίου, εξυπηρετώντας τις βλέψεις της Τουρκίας.
Από τον Φεβρουάριο του 2007, το ΝΑΤΟ έχει διατάξει την Ελλάδα να μην αναχαιτίζει στο Αιγαίο τουρκικούς σχηματισμούς αεροσκαφών που θα εισέρχονται κάθε φορά στο FIR Αθηνών, διότι τα δρομολόγια αυτά έχουν προεγκριθεί από το ίδιο το ΝΑΤΟ!
Σύμφωνα με το απόρρητο έγγραφο του Αμερικανού διοικητή του αεροπορικού στρατηγείου του ΝΑΤΟ στη Σμύρνη, της 15ης Φεβρουαρίου 2007, προς το υποστρατηγείο Εσκισεχίρ (και μετέπειτα ενημέρωση του υποστρατηγείου Λάρισας), «...Οπως γνωρίζετε, για μια σειρά λόγους, που περιλαμβάνουν την ασφάλεια πτήσεων και περιοχικές ευαισθησίες, έχουν προεγκριθεί πέντε διαδρομές για τη χρήση των τουρκικών εθνικών πτήσεων COMAO όταν αυτές οι πτήσεις γίνονται πάνω από διεθνή ύδατα στο Αιγαίο και έχουν σχέση με την υποστήριξη του ΝΑΤΟ. Οι χειριστές θα πρέπει να ακολουθούν αυστηρώς τις προκαθορισμένες πορείες. Εκτός από την περίπτωση έκτακτου γεγονότος, η παρέκκλιση από αυτές τις πορείες ή ο συνδυασμός αυτών δεν γίνονται δεκτοί σε καμία περίπτωση».
Το άρθρο 13 της Λωζάννης
Είναι πρωτόγνωρο το ΝΑΤΟ να ζητεί την ελληνική συγκατάθεση για το νέο δόγμα, όταν ο ανώτατος διοικητής των ευρωπαϊκών δυνάμεων (SACEUR), με διαταγές του τον Αύγουστο του 2006, έχει απαγορεύσει στα ελληνικά αεροσκάφη να προσγειώνονται και να πετάνε πάνω από ελληνικά νησιά του Ανατ. Αιγαίου.
Οπως είναι άγνωστο γιατί η Αθήνα δεν έχει αντιδράσει ακόμα στις διαταγές του SACEUR, οι οποίες παραβιάζουν τις Συνθήκες της Λωζάννης, του Μοντρέ και των Παρισίων, βάσει των οποίων τα νησιά του Ανατ. Αιγαίου παραχωρήθηκαν στην Ελλάδα.
* Στο άρθρο 13 της Συνθήκης Ειρήνης της Λωζάννης αναφέρεται ότι τα νησιά Λέσβος, Χίος, Σάμος και Ικαρία περιέχονται στην ελληνική κυριαρχία, δηλαδή είναι ελληνικά. Καθορίζεται ακόμα ότι «...θα απαγορευθεί στην ελληνική στρατιωτική αεροπλοΐα να υπερίπταται του εδάφους της ακτής της Ανατολίας (Τουρκία)» αλλά και ότι «Η Οθωμανική κυβέρνηση θα απαγορεύσει στη στρατιωτική αεροπλοΐα αυτής να υπερίπταται των νήσων αυτών...».
Ομως, από το 2000 η Τουρκία έχει υποστηρίξει στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ ότι τα ελληνικά στρατιωτικά αεροσκάφη, αλλά και αυτά των άλλων χωρών του ΝΑΤΟ απαγορεύεται να υπερίπτανται των νήσων αυτών. Καθώς η Αθήνα δεν αντέδρασε έκτοτε, οι τουρκικές θέσεις παγιώθηκαν, αποτέλεσαν τετελεσμένη πρακτική αμφισβήτησης της ελληνικής κυριαρχίας στα νησιά αυτά, ενώ παράλληλα τα ΝΑΤΟϊκά αεροσκάφη δεν υπερίπτανται πλέον των ελληνικών νήσων. Οι δύο αποφάσεις του SACEUR, του 2006 και του 2007, καθιστούν το Ανατ. Αιγαίο απαγορευμένο για τα ελληνικά μαχητικά και ξέφραγο αμπέλι για τα τουρκικά.
Η επίλυση του προβλήματος και η ανάκληση των διαταγών του SACEUR είναι αποκλειστικά πολιτικό θέμα, διότι ο ανώτατος διοικητής του ΝΑΤΟ υπάγεται στο Συμβούλιο Κορυφής του ΝΑΤΟ, τις αποφάσεις του οποίου οφείλει να εκτελεί χωρίς αντίρρηση.
Από την ελληνική κυβέρνηση, επομένως, εξαρτάται αν οι ΝΑΤΟϊκές διαταγές αυτές, που αμφισβητούν τμήματα της ελληνικής κυριαρχίας, θα εξακολουθήσουν να ισχύουν ή όχι.
Υπενθυμίζεται, πάντως, ότι και άλλες ΝΑΤΟϊκές χώρες, π.χ. Τουρκία και Πορτογαλία, έχουν ήδη απειλήσει με βέτο την προσεχή σύνοδο κορυφής για άλλα, ελάχιστης σημασίας συμφέροντά τους και όχι για θέματα που άπτονται της εθνικής κυριαρχίας τους.
ΠΗΓΗ Ελευθεροτυπία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου