Δύο Ερωτήσεις, σχετικά με τη διχοτόμηση του Λιμενικού Σώματος, αλλά και την ενίσχυση της επιχειρησιακής του ικανότητας, όπως αυτή επιχειρείται με το επικείμενο Σχέδιο Νόμου της Κυβέρνησης, «Σύσταση Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής» κατέθεσε, ο Βουλευτής Ν. Χίου της Νέας Δημοκρατίας, Κωστής Μουσουρούλης.
Όπως επισημαίνει ο Βουλευτής στις Ερωτήσεις του...
Όπως επισημαίνει ο Βουλευτής στις Ερωτήσεις του...
η Κυβέρνηση εξακολουθεί να πορεύεται χωρίς πυξίδα στον τομέα της Ναυτιλίας, αφού τους τελευταίους δέκα πέντε (15) μήνες, οι αλλεπάλληλοι πειραματισμοί της και η συνακόλουθη σύγχυση και αδυναμία εύρυθμης λειτουργίας του Λ.Σ., του εξειδικευμένου αυτού διοικητικού φορέα της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας, έβλαψαν συνολικά τον τομέα.
Όπως υπογραμμίζει, είναι ενδεικτικό, ότι το εθνικό νηολόγιο παρουσιάζει μείωση, σε μια περίοδο κατά την οποία Έλληνες εφοπλιστές έχουν αποκτήσει 235 νέα εμπορικά πλοία.
Τους κινδύνους φυγής από την ελληνική σημαία ανέδειξαν πρόσφατα, 14 επίτιμοι αρχηγοί του Λ.Σ. με επιστολή τους προς τον Πρωθυπουργό, αναφέροντας χαρακτηριστικά πως: «Εάν κλονιστεί η εμπιστοσύνη στον Διοικητικό φορέα της ναυτιλίας, αναπόφευκτα θα υπάρξει φυγή από την ελληνική σημαία, απώλεια θέσεων εργασίας για Έλληνες ναυτικούς και απώλεια τεχνογνωσίας στη λειτουργία ναυτιλιακών γραφείων, πολλά από τα οποία φοβούμεθα ότι θα μετεγκατασταθούν σε άλλες χώρες».
Την ίδια ώρα, σημειώνει, με το εν λόγω Σχέδιο Νόμου, το Λ.Σ. αναλαμβάνει τη δίωξη του εγκλήματος, τον έλεγχο των θαλασσίων συνόρων της χώρας, τη διασφάλιση της ασφαλούς ναυσιπλοΐας και της προστασίας του θαλασσίου περιβάλλοντος, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο και την εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των εμπορικών πλοίων, χωρίς όμως να είναι ξεκάθαρο αν του παρέχονται αντίστοιχα και τα κατάλληλα πλωτά, εναέρια, χερσαία και τηλεπικοινωνιακά μέσα, με βάση τις υπηρεσιακές και επιχειρησιακές του ανάγκες, για να το πράξει αυτό.
Σύμφωνα με τον βουλευτή: Επειδή η ακολουθούμενη πολιτική της Κυβέρνησης απαξιώνει την ικανότητα, την ετοιμότητα, την εκπαίδευση, το προσωπικό και το ρόλο του Λιμενικού Σώματος, ο Κωστής Μουσουρούλης ρωτά τους αρμόδιους Υπουργούς:
1.Έχουν αξιολογηθεί οι επιπτώσεις που θα επέλθουν στην Ελληνική εμπορική Ναυτιλία και κατ’ επέκταση στην εθνική οικονομία, με την αποκοπή του Λιμενικού Σώματος από βασικές λειτουργίες και δραστηριότητες που είναι άμεσα συνδεδεμένες με τη στήριξη και την ανάπτυξή της;
2. Ποιά είναι η άποψη του Υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας σχετικά με τη δυνατότητα άσκησης αποτελεσματικής πολιτικής στα θέματα της Ναυτιλίας, όταν αυτά θα αποτελούν συμπληρωματική αρμοδιότητα του Λιμενικού Σώματος σύμφωνα με το άρθρο 16 § 9 του υπό διαβούλευση Σχεδίου Νόμου;
3.Για ποιο λόγο το άρθρο 10§1 του Σχεδίου Νόμου προβλέπει ότι «Ειδικά κατά την έναρξη εφαρμογής του παρόντος νόμου η επιλογή του Αρχηγού γίνεται μεταξύ του Αρχηγού, των λοιπών Αντιναύαρχων και των Υποναύαρχων του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής»; Συμφωνεί το αρμόδιο Υπουργείο ότι με τη διατύπωση αυτή δίδεται η εντύπωση πως έχει ήδη αποφασισθεί η νέα ηγεσία του Σώματος;
4. Ποιος είναι ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης για την ουσιαστική ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος με πλωτά, εναέρια, χερσαία και τηλεπικοινωνιακά μέσα, με βάση τις υπηρεσιακές και επιχειρησιακές του ανάγκες; Υφίσταται σχεδιασμός για την αλλαγή του τρόπου διαχείρισης και προμήθειας των απαραίτητων υλικών, μέσων και υπηρεσιών που απαιτούνται για την απρόσκοπτη λειτουργία του;
5. Καθώς έχουν δει το φως της δημοσιότητας πληροφορίες για εφαρμογή σχεδίου «Καλλικράτη» για τους Λιμενικούς Σταθμούς της χώρας, υφίσταται σχεδιασμός συστήματος αξιολόγησης του έργου τους και αν ναι ποια κριτήρια περιλαμβάνει;
Οι ερωτήσεις
Με θέμα: Διχοτόμηση του Λιμενικού Σώματος και επιπτώσεις στην ελληνική ναυτιλία ο βουλευτής Χίου αναφέρει:
Το Λιμενικό Σώμα από ιδρύσεώς του αποτελεί μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, ενώ παράλληλα άσκησε επαρκώς τα καθήκοντα αστυνόμευσης που του είχαν ανατεθεί στα ελληνικά παράλια και λιμάνια.
Τους τελευταίους δέκα πέντε (15) μήνες, οι αλλεπάλληλοι πειραματισμοί της Κυβέρνησης και η συνακόλουθη σύγχυση και αδυναμία εύρυθμης λειτουργίας του Λ.Σ., του εξειδικευμένου αυτού διοικητικού φορέα της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας, έβλαψαν συνολικά τον τομέα.
Η αρνητική αυτή πορεία συνεχίζεται με το νέο Σχέδιο Νόμου «Σύσταση Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής» που πρόσφατα κατατέθηκε προς διαβούλευση με το οποίο η Κυβέρνηση διατηρεί την ανεξήγητη εμμονή της στη διχοτόμηση του Λ.Σ., παρά την καθολική αντίδραση των φορέων της Ναυτιλίας . Σημειώνεται και το ίδιο το Υπουργείο αναγνωρίζει στην αιτιολογική έκθεση του Σχεδίου Νόμου, ότι οι έως τώρα ρυθμίσεις δημιούργησαν σοβαρότατα προβλήματα στην λειτουργία των υπηρεσιών και στην αποτελεσματικότητα του Σώματος.
Δυστυχώς και στους δυναμικούς τομείς, όπως η Ναυτιλία, που συμβάλλει καθοριστικά στην στήριξη της Εθνικής Οικονομίας, αλλά και στην ενίσχυση του διεθνούς κύρους της χώρας, η Κυβέρνηση εξακολουθεί να πορεύεται χωρίς πυξίδα (σύμφωνα με την έκθεση της Εθνική Τράπεζας της Ελλάδος , η ναυτιλία, ο τουρισμός και τα λιμάνια μπορούν να αυξήσουν, από το 2011, κατά μιάμιση (1,5) μονάδα το ΑΕΠ της χώρας).
Οι πειραματισμοί της Κυβέρνησης έχουν ήδη επιδράσει στο εθνικό νηολόγιο, το οποίο παρουσιάζει μείωση, σε μια περίοδο κατά την οποία Έλληνες εφοπλιστές έχουν αποκτήσει 235 νέα εμπορικά πλοία.
Τους κινδύνους φυγής από την ελληνική σημαία ανέδειξαν, πρόσφατα,14 επίτιμοι αρχηγοί του Λ.Σ. με επιστολή τους προς τον Πρωθυπουργό, αναφέροντας χαρακτηριστικά : «Εάν κλονιστεί η εμπιστοσύνη στον Διοικητικό φορέα της ναυτιλίας, αναπόφευκτα θα υπάρξει φυγή από την ελληνική σημαία, απώλεια θέσεων εργασίας για Έλληνες ναυτικούς και απώλεια τεχνογνωσίας στη λειτουργία ναυτιλιακών γραφείων, πολλά από τα οποία φοβούμεθα ότι θα μετεγκατασταθούν σε άλλες χώρες».
Σημειώνεται επίσης, η αποσπασματική και βραχείας χρονικής διάρκειας παροχή υπηρεσιών από το Λιμενικό Σώμα προς το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας, για θέματα πού χρειάζονται συνεχή παρακολούθηση και παρεμβάσεις όπως, ή Ναυτική Εκπαίδευση και, κυρίως, ή εκπροσώπηση σε διεθνείς οργανισμούς , υπηρεσίες πού παρέχονταν απολύτως επιτυχώς από έμπειρα και άρτια καταρτισμένα στελέχη του Σώματος, τα οποία θα έχουν πλέον ως κύρια αποστολή την αστυνόμευση και την ασφάλεια.
Η σύγχυση αυτή αποτυπώνεται καθαρά στο άρθρο 16 § 9 του Σχεδίου Νόμου με το οποίο προβλέπεται ότι «οι περιφερειακές υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής θα υποχρεούνται να ασκούν τις ανατιθέμενες αρμοδιότητες των Διευθύνσεων του Υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας».
Για τα ζητήματα αυτά, θα ήταν σκόπιμο, οι συντάκτες του Σχεδίου Νόμου, να αναγνώσουν τις απαντήσεις που έχω λάβει στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού ελέγχου από τους εκάστοτε αρμόδιους Υπουργούς σε επανειλημμένες Ερωτήσεις μου για τα ζητήματα αυτά. Οι απαντήσεις αυτές καταδεικνύουν ότι η κατάθεση του Σχεδίου Νόμου προς διαβούλευση μόνο προσχηματική μπορεί να χαρακτηρισθεί.
Αυτό καταδεικνύεται και από τη σπουδή με την οποία αντιμετωπίζει το Υπουργείο τη μετεξέλιξη του Λιμενικού Σώματος, όπως χαρακτηριστικά φαίνεται στο άρθρο 15§1στ το οποίο αναφέρεται σε αποζημιώσεις του αστυνομικού προσωπικού.
Επειδή η ακολουθούμενη πολιτική της Κυβέρνησης απαξιώνει την ικανότητα, την ετοιμότητα, την εκπαίδευση, το προσωπικό και το ρόλο του Λιμενικού Σώματος,
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
6.Έχουν αξιολογηθεί οι επιπτώσεις που θα επέλθουν στην Ελληνική εμπορική Ναυτιλία και κατ’ επέκταση στην εθνική οικονομία, με την αποκοπή του Λιμενικού Σώματος από βασικές λειτουργίες και δραστηριότητες που είναι άμεσα συνδεδεμένες με τη στήριξη και την ανάπτυξή της;
7. Ποιά είναι η άποψη του Υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας σχετικά με τη δυνατότητα άσκησης αποτελεσματικής πολιτικής στα θέματα της Ναυτιλίας, όταν αυτά θα αποτελούν συμπληρωματική αρμοδιότητα του Λιμενικού Σώματος σύμφωνα με το άρθρο 16 § 9 του υπό διαβούλευση Σχεδίου Νόμου;
8. Για ποιο λόγο το άρθρο 10§1 του Σχεδίου Νόμου προβλέπει ότι «Ειδικά κατά την έναρξη εφαρμογής του παρόντος νόμου η επιλογή του Αρχηγού γίνεται μεταξύ του Αρχηγού, των λοιπών Αντιναύαρχων και των Υποναύαρχων του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής»; Συμφωνεί το αρμόδιο Υπουργείο ότι με τη διατύπωση αυτή δίδεται η εντύπωση πως έχει ήδη αποφασισθεί η νέα ηγεσία του Σώματος;
Παραπομπές
Ο βουλευτής αναφέρει τον Ν. 1753/1919 (ΦΕΚ Α’ 67/22.03.1919) και Ν. 816/1917 καθώς επίσης και τα Π.Δ. 184/2009, Π.Δ.185/2009, Π.Δ. 189/2009, Π.Δ. 50/2010, Π.Δ. 96/2010, σημειώνει ότι η έναρξη της διαβούλευσης έγινε στις 4 Δεκεμβρίου 2010 και παρατηρεί:
Μια από τις βασικές λειτουργίες του Λ.Σ. είναι η εκπροσώπηση του πρώην ΥΕΝ στο σχεδιασμό και την υλοποίηση του εθνικού και διεθνούς νομοθετικού πλαισίου της ναυτιλιακής βιομηχανίας, με εξειδικευμένα στελέχη που συμμετέχουν σε πλήθος επιτροπών και υποεπιτροπών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), σχετικά με τεχνικές οδηγίες και διεθνείς συμβάσεις IMO, αλλά και με υποχρεώσεις της χώρας για διενέργεια ελέγχου (Audit Scheme) της Ναυτιλιακής Διοίκησης σε θέματα Διεθνών Συμβάσεων ΙΜΟ. Ανάλογη δραστηριότητα αναπτύσσει το Λ.Σ. και στην Ε.Ε. με συμμετοχή:
(α) στην Ομάδα Θαλάσσιων Μεταφορών του Συμβουλίου και υποστήριξη στην Επιτροπή Μονίμων Αντιπροσώπων (ΕΜΑ Ι) και το Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών (Σύνταξη Οδηγιών και Εκπροσώπηση – Διαπραγμάτευση Κοινοτικού Κεκτημένου για τη Ναυτιλία, Υιοθέτηση Νομοθετικών Κειμένων, Ενσωμάτωση Οδηγιών από Διευθύνσεις πρώην ΥΕΝΑΝΠ και υλοποίηση από τις Λιμενικές Αρχές πχ. διερεύνηση ναυτικών ατυχημάτων, έλεγχος νηογνωμόνων, πιστοποίηση ναυτικών, ασφάλεια ναυσιπλοΐας, ασφάλεια Α/Κ σκαφών, κανόνες και πρότυπα ασφαλείας Ε/Γ-Ο/Γ πλοία κλπ, Ενημέρωση αρμόδιων κοινοτικών οργάνων για την εφαρμογή της ναυτιλιακής νομοθεσίας, Χειρισμός φακέλων παραβιάσεων Κοινοτικής νομοθεσίας κ.α.) και,
(β) σε λοιπές Ομάδες του Συμβουλίου που εξετάζουν θέματα συναφή με τη ναυτιλία (Θέματα Θαλασσίου Περιβάλλοντος, Θέματα Αεριών Εκπομπών από τα Πλοία, Ανακύκλωση Πλοίων σε συνάρτηση με τη Διεθνή Σύμβαση για τη Διάλυση των Πλοίων, Θέματα Αρμοδιότητας Γενικής Διεύθυνσης RΕLEX της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με περιοριστικά μέτρα τρίτων χωρών στις Διεθνείς Θαλάσσιες Μεταφορές, Θέματα Ανταγωνισμού για τις Διεθνείς Θαλάσσιες Μεταφορές Ναυτιλίας κλπ).
Παράλληλα στελέχη του Λ.Σ., συμμετέχουν σε άλλους Διεθνείς Οργανισμούς και Επιτροπές όπως το European Maritime Safety Agency (EMSA) (συμμετοχή σε Τεχνικές Ομάδες Εργασίας για την Ασφάλεια της Ναυσιπλοΐας και την Προστασία Του Θαλασσίου Περιβάλλοντος), το Committee on Safe Seas (COSS), όπου εξετάζονται τεχνικού χαρακτήρα ζητήματα για την εφαρμογή της υφιστάμενης Κοινοτικής νομοθεσίας για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος κλπ
Ερωτήσεις : 56/20.10.09 («Ζητήματα νησιωτικής πολιτικής μετά τον διαμελισμό του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής»), 57/20.10.09 («Ζητήματα εκπροσώπησης του πρώην ΥΕΝ στους διεθνείς οργανισμούς μετά τον διαμελισμό του Υπουργείου σε Υπουργείο Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας»), 5088/25.1.2010 («Ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό στο ΕΠΑΛ Χίου και Οινουσσών και η πορεία της ναυτικής εκπαίδευσης, μετά τη διάσπαση των αρμοδιοτήτων του Λ.Σ.»), 5714/5.2.2010 («Δυσλειτουργίες στη δομή και την αποτελεσματική λειτουργία του Λ.Σ., μετά τον διαμελισμό του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής»).
Επιχειρησιακή ικανότητα
Στην ερώτηση με θέμα: Ενίσχυση της επιχειρησιακής ικανότητας του Λιμενικού Σώματος ο κ. Μουσουρούλης αναφέρει:
Με το νέο Σχέδιο Νόμου «Σύσταση Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής», το «Λιμενικό Σώμα - Ελληνική Ακτοφυλακή», ως ανώτατη επιτελική υπηρεσία, αναλαμβάνει τη δίωξη του εγκλήματος και την προστασία των ατομικών και συλλογικών δικαιωμάτων των πολιτών, τον έλεγχο των θαλασσίων συνόρων της χώρας, τη διασφάλιση της ασφαλούς ναυσιπλοΐας και της προστασίας του θαλασσίου περιβάλλοντος, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, την προστασία της ανθρώπινης ζωής και περιουσίας στη θάλασσα και την εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των εμπορικών πλοίων. Επειδή η άσκηση των ως άνω καθηκόντων προϋποθέτει την ενίσχυση της επιχειρησιακής ικανότητας με κατάλληλες υποδομές και μέσα,
Ερωτώνται οι κκ Υπουργοί:
9.Ποιος είναι ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης για την ουσιαστική ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος με πλωτά, εναέρια, χερσαία και τηλεπικοινωνιακά μέσα, με βάση τις υπηρεσιακές και επιχειρησιακές του ανάγκες; Υφίσταται σχεδιασμός για την αλλαγή του τρόπου διαχείρισης και προμήθειας των απαραίτητων υλικών, μέσων και υπηρεσιών που απαιτούνται για την απρόσκοπτη λειτουργία του;
10.Καθώς έχουν δει το φως της δημοσιότητας πληροφορίες για εφαρμογή σχεδίου «Καλλικράτη» για τους Λιμενικούς Σταθμούς της χώρας, υφίσταται σχεδιασμός συστήματος αξιολόγησης του έργου τους και αν ναι ποια κριτήρια περιλαμβάνει.
Όπως υπογραμμίζει, είναι ενδεικτικό, ότι το εθνικό νηολόγιο παρουσιάζει μείωση, σε μια περίοδο κατά την οποία Έλληνες εφοπλιστές έχουν αποκτήσει 235 νέα εμπορικά πλοία.
Τους κινδύνους φυγής από την ελληνική σημαία ανέδειξαν πρόσφατα, 14 επίτιμοι αρχηγοί του Λ.Σ. με επιστολή τους προς τον Πρωθυπουργό, αναφέροντας χαρακτηριστικά πως: «Εάν κλονιστεί η εμπιστοσύνη στον Διοικητικό φορέα της ναυτιλίας, αναπόφευκτα θα υπάρξει φυγή από την ελληνική σημαία, απώλεια θέσεων εργασίας για Έλληνες ναυτικούς και απώλεια τεχνογνωσίας στη λειτουργία ναυτιλιακών γραφείων, πολλά από τα οποία φοβούμεθα ότι θα μετεγκατασταθούν σε άλλες χώρες».
Την ίδια ώρα, σημειώνει, με το εν λόγω Σχέδιο Νόμου, το Λ.Σ. αναλαμβάνει τη δίωξη του εγκλήματος, τον έλεγχο των θαλασσίων συνόρων της χώρας, τη διασφάλιση της ασφαλούς ναυσιπλοΐας και της προστασίας του θαλασσίου περιβάλλοντος, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο και την εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των εμπορικών πλοίων, χωρίς όμως να είναι ξεκάθαρο αν του παρέχονται αντίστοιχα και τα κατάλληλα πλωτά, εναέρια, χερσαία και τηλεπικοινωνιακά μέσα, με βάση τις υπηρεσιακές και επιχειρησιακές του ανάγκες, για να το πράξει αυτό.
Σύμφωνα με τον βουλευτή: Επειδή η ακολουθούμενη πολιτική της Κυβέρνησης απαξιώνει την ικανότητα, την ετοιμότητα, την εκπαίδευση, το προσωπικό και το ρόλο του Λιμενικού Σώματος, ο Κωστής Μουσουρούλης ρωτά τους αρμόδιους Υπουργούς:
1.Έχουν αξιολογηθεί οι επιπτώσεις που θα επέλθουν στην Ελληνική εμπορική Ναυτιλία και κατ’ επέκταση στην εθνική οικονομία, με την αποκοπή του Λιμενικού Σώματος από βασικές λειτουργίες και δραστηριότητες που είναι άμεσα συνδεδεμένες με τη στήριξη και την ανάπτυξή της;
2. Ποιά είναι η άποψη του Υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας σχετικά με τη δυνατότητα άσκησης αποτελεσματικής πολιτικής στα θέματα της Ναυτιλίας, όταν αυτά θα αποτελούν συμπληρωματική αρμοδιότητα του Λιμενικού Σώματος σύμφωνα με το άρθρο 16 § 9 του υπό διαβούλευση Σχεδίου Νόμου;
3.Για ποιο λόγο το άρθρο 10§1 του Σχεδίου Νόμου προβλέπει ότι «Ειδικά κατά την έναρξη εφαρμογής του παρόντος νόμου η επιλογή του Αρχηγού γίνεται μεταξύ του Αρχηγού, των λοιπών Αντιναύαρχων και των Υποναύαρχων του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής»; Συμφωνεί το αρμόδιο Υπουργείο ότι με τη διατύπωση αυτή δίδεται η εντύπωση πως έχει ήδη αποφασισθεί η νέα ηγεσία του Σώματος;
4. Ποιος είναι ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης για την ουσιαστική ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος με πλωτά, εναέρια, χερσαία και τηλεπικοινωνιακά μέσα, με βάση τις υπηρεσιακές και επιχειρησιακές του ανάγκες; Υφίσταται σχεδιασμός για την αλλαγή του τρόπου διαχείρισης και προμήθειας των απαραίτητων υλικών, μέσων και υπηρεσιών που απαιτούνται για την απρόσκοπτη λειτουργία του;
5. Καθώς έχουν δει το φως της δημοσιότητας πληροφορίες για εφαρμογή σχεδίου «Καλλικράτη» για τους Λιμενικούς Σταθμούς της χώρας, υφίσταται σχεδιασμός συστήματος αξιολόγησης του έργου τους και αν ναι ποια κριτήρια περιλαμβάνει;
Οι ερωτήσεις
Με θέμα: Διχοτόμηση του Λιμενικού Σώματος και επιπτώσεις στην ελληνική ναυτιλία ο βουλευτής Χίου αναφέρει:
Το Λιμενικό Σώμα από ιδρύσεώς του αποτελεί μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, ενώ παράλληλα άσκησε επαρκώς τα καθήκοντα αστυνόμευσης που του είχαν ανατεθεί στα ελληνικά παράλια και λιμάνια.
Τους τελευταίους δέκα πέντε (15) μήνες, οι αλλεπάλληλοι πειραματισμοί της Κυβέρνησης και η συνακόλουθη σύγχυση και αδυναμία εύρυθμης λειτουργίας του Λ.Σ., του εξειδικευμένου αυτού διοικητικού φορέα της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας, έβλαψαν συνολικά τον τομέα.
Η αρνητική αυτή πορεία συνεχίζεται με το νέο Σχέδιο Νόμου «Σύσταση Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής» που πρόσφατα κατατέθηκε προς διαβούλευση με το οποίο η Κυβέρνηση διατηρεί την ανεξήγητη εμμονή της στη διχοτόμηση του Λ.Σ., παρά την καθολική αντίδραση των φορέων της Ναυτιλίας . Σημειώνεται και το ίδιο το Υπουργείο αναγνωρίζει στην αιτιολογική έκθεση του Σχεδίου Νόμου, ότι οι έως τώρα ρυθμίσεις δημιούργησαν σοβαρότατα προβλήματα στην λειτουργία των υπηρεσιών και στην αποτελεσματικότητα του Σώματος.
Δυστυχώς και στους δυναμικούς τομείς, όπως η Ναυτιλία, που συμβάλλει καθοριστικά στην στήριξη της Εθνικής Οικονομίας, αλλά και στην ενίσχυση του διεθνούς κύρους της χώρας, η Κυβέρνηση εξακολουθεί να πορεύεται χωρίς πυξίδα (σύμφωνα με την έκθεση της Εθνική Τράπεζας της Ελλάδος , η ναυτιλία, ο τουρισμός και τα λιμάνια μπορούν να αυξήσουν, από το 2011, κατά μιάμιση (1,5) μονάδα το ΑΕΠ της χώρας).
Οι πειραματισμοί της Κυβέρνησης έχουν ήδη επιδράσει στο εθνικό νηολόγιο, το οποίο παρουσιάζει μείωση, σε μια περίοδο κατά την οποία Έλληνες εφοπλιστές έχουν αποκτήσει 235 νέα εμπορικά πλοία.
Τους κινδύνους φυγής από την ελληνική σημαία ανέδειξαν, πρόσφατα,14 επίτιμοι αρχηγοί του Λ.Σ. με επιστολή τους προς τον Πρωθυπουργό, αναφέροντας χαρακτηριστικά : «Εάν κλονιστεί η εμπιστοσύνη στον Διοικητικό φορέα της ναυτιλίας, αναπόφευκτα θα υπάρξει φυγή από την ελληνική σημαία, απώλεια θέσεων εργασίας για Έλληνες ναυτικούς και απώλεια τεχνογνωσίας στη λειτουργία ναυτιλιακών γραφείων, πολλά από τα οποία φοβούμεθα ότι θα μετεγκατασταθούν σε άλλες χώρες».
Σημειώνεται επίσης, η αποσπασματική και βραχείας χρονικής διάρκειας παροχή υπηρεσιών από το Λιμενικό Σώμα προς το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας, για θέματα πού χρειάζονται συνεχή παρακολούθηση και παρεμβάσεις όπως, ή Ναυτική Εκπαίδευση και, κυρίως, ή εκπροσώπηση σε διεθνείς οργανισμούς , υπηρεσίες πού παρέχονταν απολύτως επιτυχώς από έμπειρα και άρτια καταρτισμένα στελέχη του Σώματος, τα οποία θα έχουν πλέον ως κύρια αποστολή την αστυνόμευση και την ασφάλεια.
Η σύγχυση αυτή αποτυπώνεται καθαρά στο άρθρο 16 § 9 του Σχεδίου Νόμου με το οποίο προβλέπεται ότι «οι περιφερειακές υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής θα υποχρεούνται να ασκούν τις ανατιθέμενες αρμοδιότητες των Διευθύνσεων του Υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας».
Για τα ζητήματα αυτά, θα ήταν σκόπιμο, οι συντάκτες του Σχεδίου Νόμου, να αναγνώσουν τις απαντήσεις που έχω λάβει στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού ελέγχου από τους εκάστοτε αρμόδιους Υπουργούς σε επανειλημμένες Ερωτήσεις μου για τα ζητήματα αυτά. Οι απαντήσεις αυτές καταδεικνύουν ότι η κατάθεση του Σχεδίου Νόμου προς διαβούλευση μόνο προσχηματική μπορεί να χαρακτηρισθεί.
Αυτό καταδεικνύεται και από τη σπουδή με την οποία αντιμετωπίζει το Υπουργείο τη μετεξέλιξη του Λιμενικού Σώματος, όπως χαρακτηριστικά φαίνεται στο άρθρο 15§1στ το οποίο αναφέρεται σε αποζημιώσεις του αστυνομικού προσωπικού.
Επειδή η ακολουθούμενη πολιτική της Κυβέρνησης απαξιώνει την ικανότητα, την ετοιμότητα, την εκπαίδευση, το προσωπικό και το ρόλο του Λιμενικού Σώματος,
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
6.Έχουν αξιολογηθεί οι επιπτώσεις που θα επέλθουν στην Ελληνική εμπορική Ναυτιλία και κατ’ επέκταση στην εθνική οικονομία, με την αποκοπή του Λιμενικού Σώματος από βασικές λειτουργίες και δραστηριότητες που είναι άμεσα συνδεδεμένες με τη στήριξη και την ανάπτυξή της;
7. Ποιά είναι η άποψη του Υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας σχετικά με τη δυνατότητα άσκησης αποτελεσματικής πολιτικής στα θέματα της Ναυτιλίας, όταν αυτά θα αποτελούν συμπληρωματική αρμοδιότητα του Λιμενικού Σώματος σύμφωνα με το άρθρο 16 § 9 του υπό διαβούλευση Σχεδίου Νόμου;
8. Για ποιο λόγο το άρθρο 10§1 του Σχεδίου Νόμου προβλέπει ότι «Ειδικά κατά την έναρξη εφαρμογής του παρόντος νόμου η επιλογή του Αρχηγού γίνεται μεταξύ του Αρχηγού, των λοιπών Αντιναύαρχων και των Υποναύαρχων του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής»; Συμφωνεί το αρμόδιο Υπουργείο ότι με τη διατύπωση αυτή δίδεται η εντύπωση πως έχει ήδη αποφασισθεί η νέα ηγεσία του Σώματος;
Παραπομπές
Ο βουλευτής αναφέρει τον Ν. 1753/1919 (ΦΕΚ Α’ 67/22.03.1919) και Ν. 816/1917 καθώς επίσης και τα Π.Δ. 184/2009, Π.Δ.185/2009, Π.Δ. 189/2009, Π.Δ. 50/2010, Π.Δ. 96/2010, σημειώνει ότι η έναρξη της διαβούλευσης έγινε στις 4 Δεκεμβρίου 2010 και παρατηρεί:
Μια από τις βασικές λειτουργίες του Λ.Σ. είναι η εκπροσώπηση του πρώην ΥΕΝ στο σχεδιασμό και την υλοποίηση του εθνικού και διεθνούς νομοθετικού πλαισίου της ναυτιλιακής βιομηχανίας, με εξειδικευμένα στελέχη που συμμετέχουν σε πλήθος επιτροπών και υποεπιτροπών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), σχετικά με τεχνικές οδηγίες και διεθνείς συμβάσεις IMO, αλλά και με υποχρεώσεις της χώρας για διενέργεια ελέγχου (Audit Scheme) της Ναυτιλιακής Διοίκησης σε θέματα Διεθνών Συμβάσεων ΙΜΟ. Ανάλογη δραστηριότητα αναπτύσσει το Λ.Σ. και στην Ε.Ε. με συμμετοχή:
(α) στην Ομάδα Θαλάσσιων Μεταφορών του Συμβουλίου και υποστήριξη στην Επιτροπή Μονίμων Αντιπροσώπων (ΕΜΑ Ι) και το Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών (Σύνταξη Οδηγιών και Εκπροσώπηση – Διαπραγμάτευση Κοινοτικού Κεκτημένου για τη Ναυτιλία, Υιοθέτηση Νομοθετικών Κειμένων, Ενσωμάτωση Οδηγιών από Διευθύνσεις πρώην ΥΕΝΑΝΠ και υλοποίηση από τις Λιμενικές Αρχές πχ. διερεύνηση ναυτικών ατυχημάτων, έλεγχος νηογνωμόνων, πιστοποίηση ναυτικών, ασφάλεια ναυσιπλοΐας, ασφάλεια Α/Κ σκαφών, κανόνες και πρότυπα ασφαλείας Ε/Γ-Ο/Γ πλοία κλπ, Ενημέρωση αρμόδιων κοινοτικών οργάνων για την εφαρμογή της ναυτιλιακής νομοθεσίας, Χειρισμός φακέλων παραβιάσεων Κοινοτικής νομοθεσίας κ.α.) και,
(β) σε λοιπές Ομάδες του Συμβουλίου που εξετάζουν θέματα συναφή με τη ναυτιλία (Θέματα Θαλασσίου Περιβάλλοντος, Θέματα Αεριών Εκπομπών από τα Πλοία, Ανακύκλωση Πλοίων σε συνάρτηση με τη Διεθνή Σύμβαση για τη Διάλυση των Πλοίων, Θέματα Αρμοδιότητας Γενικής Διεύθυνσης RΕLEX της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με περιοριστικά μέτρα τρίτων χωρών στις Διεθνείς Θαλάσσιες Μεταφορές, Θέματα Ανταγωνισμού για τις Διεθνείς Θαλάσσιες Μεταφορές Ναυτιλίας κλπ).
Παράλληλα στελέχη του Λ.Σ., συμμετέχουν σε άλλους Διεθνείς Οργανισμούς και Επιτροπές όπως το European Maritime Safety Agency (EMSA) (συμμετοχή σε Τεχνικές Ομάδες Εργασίας για την Ασφάλεια της Ναυσιπλοΐας και την Προστασία Του Θαλασσίου Περιβάλλοντος), το Committee on Safe Seas (COSS), όπου εξετάζονται τεχνικού χαρακτήρα ζητήματα για την εφαρμογή της υφιστάμενης Κοινοτικής νομοθεσίας για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος κλπ
Ερωτήσεις : 56/20.10.09 («Ζητήματα νησιωτικής πολιτικής μετά τον διαμελισμό του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής»), 57/20.10.09 («Ζητήματα εκπροσώπησης του πρώην ΥΕΝ στους διεθνείς οργανισμούς μετά τον διαμελισμό του Υπουργείου σε Υπουργείο Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας»), 5088/25.1.2010 («Ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό στο ΕΠΑΛ Χίου και Οινουσσών και η πορεία της ναυτικής εκπαίδευσης, μετά τη διάσπαση των αρμοδιοτήτων του Λ.Σ.»), 5714/5.2.2010 («Δυσλειτουργίες στη δομή και την αποτελεσματική λειτουργία του Λ.Σ., μετά τον διαμελισμό του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής»).
Επιχειρησιακή ικανότητα
Στην ερώτηση με θέμα: Ενίσχυση της επιχειρησιακής ικανότητας του Λιμενικού Σώματος ο κ. Μουσουρούλης αναφέρει:
Με το νέο Σχέδιο Νόμου «Σύσταση Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής», το «Λιμενικό Σώμα - Ελληνική Ακτοφυλακή», ως ανώτατη επιτελική υπηρεσία, αναλαμβάνει τη δίωξη του εγκλήματος και την προστασία των ατομικών και συλλογικών δικαιωμάτων των πολιτών, τον έλεγχο των θαλασσίων συνόρων της χώρας, τη διασφάλιση της ασφαλούς ναυσιπλοΐας και της προστασίας του θαλασσίου περιβάλλοντος, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, την προστασία της ανθρώπινης ζωής και περιουσίας στη θάλασσα και την εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των εμπορικών πλοίων. Επειδή η άσκηση των ως άνω καθηκόντων προϋποθέτει την ενίσχυση της επιχειρησιακής ικανότητας με κατάλληλες υποδομές και μέσα,
Ερωτώνται οι κκ Υπουργοί:
9.Ποιος είναι ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης για την ουσιαστική ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος με πλωτά, εναέρια, χερσαία και τηλεπικοινωνιακά μέσα, με βάση τις υπηρεσιακές και επιχειρησιακές του ανάγκες; Υφίσταται σχεδιασμός για την αλλαγή του τρόπου διαχείρισης και προμήθειας των απαραίτητων υλικών, μέσων και υπηρεσιών που απαιτούνται για την απρόσκοπτη λειτουργία του;
10.Καθώς έχουν δει το φως της δημοσιότητας πληροφορίες για εφαρμογή σχεδίου «Καλλικράτη» για τους Λιμενικούς Σταθμούς της χώρας, υφίσταται σχεδιασμός συστήματος αξιολόγησης του έργου τους και αν ναι ποια κριτήρια περιλαμβάνει.
Ν.Ν (the sea nation)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου